De Gilera Citta is voor het eerst geintroduceerd in italie in 1977.

Originele gilera

Een van de eerste ontwerptekeningen van de Citta.

Tekening Citta

Het had niet veel gescheeld of de Citta had er zo uit gezien:

Citta concept

De eerste Citta’s in Nederland kwamen rond 1982 en werden alleen geleverd in rood en wit:

Gilera Citta Rood

Toen de jaren 90 aanbraken kwamen er kleurrijkere modellen op de markt. Dit zijn de Citta’s die populair werden in Nederland:

Citta Dizzy

Ook zijn er Citta’s verkocht in Italie en Duitsland. In deze landen werden ze verkocht onder de namen Gilera Ec1 en Eco. Deze Citta’s hadden vaak andere opties als de Nederlandse uitvoeringen. Denk aan knipperlichten, spaak velgen, vario aandrijving, ect.

De Citta heeft een unieke rol gehad in de geschiedenis van de bromfiets. Voor de Citta werd verkocht werden de meeste automatische bromfietsen “lees Puch Maxi, Tomos, Honda Novio” nog verkocht met een ketting aandrijving. De Gilera Citta is een van de weinige modellen die standaard werd geleverd met een v-snaar maar zonder variomaat.

Na de Gilera Citta kwamen er scooters op de bromfietsmarkt. Denk hierbij aan de Puch Zip (Later Piaggio Zip genoemd) en de Gilera Runner. De voornaamste reden hiervoor was de afschaffing van de verplichte trappers op bromfietsen.

Ben je opzoek naar onderdelen voor jou Gilera Citta? Bezoek de shop.